Wat te doen bij schade?

Indien u te maken krijgt met een schade kunt u de volgende acties ondernemen:

– Bij een schade verzoeken wij u zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Wij kunnen dan samen met u bekijken of inschakeling van een (contra-) expert direct dient te gebeuren, of dat dit wellicht uitgesteld kan worden naar de volgende werkdag (indien de schade in het weekend of in de avonduren plaatsvindt). U kunt ons 24 uur per dag en 7 dagen in de week hiervoor bellen, telefoon 06-29866635.

– Ook kunt u uw schade schriftelijk of per email melden door invulling van een schade-aangifteformulier (diverse branches) of bij een autoschade het Europees Schadeformulier.

Tips ter voorkoming van schade dan wel afhandeling van schade:
      1. Doe bij autoschade, inbraak ed. altijd direct aangifte bij de Politie. Niet alleen wanneer er geen dader bekend is maar ook bij een aanrijding. En zorg dat u een politierapport in uw bezit krijgt. Vaak is een eis van een verzekeraar dat de schade alleen uitgekeerd wordt (zeker bij vandalisme schade) wanneer er direct aangifte is gedaan en een politierapport overhandigd kan worden.
      2. Wanneer u veel schadevrije jaren heeft op uw autoverzekering kunt u overwegen om een bonusbeschermer in uw polis op te laten nemen. U mag dan eenmaal per jaar schade claimen zonder dat u daarvoor uw korting verliest. Let wel op: ondanks dat u uw korting niet verliest valt u wel terug in schadevrije jaren. Dit kan gevolgen hebben wanneer u over stapt naar een andere verzekeraar. Bel ons voor een goed advies.
      3. Leg een Europees schadeformulier in uw auto en zorg ervoor dat u weer een nieuwe ontvangt wanneer u een schade heeft gemeld. Zo voorkomt u dat u bij een aanrijding pas achteraf gegevens in kunt vullen.
      4. Laat nooit goederen zichtbaar achter in uw auto. Neem alle kostbare goederen mee, sluit de auto goed af en laat eventueel uw dashboardkastje open om aan te tonen dat er geen goederen meer in de auto liggen. Laat ook geen tasjes e.d. in de auto liggen, ook dit kan uitnodigen tot inbraak.
      5. Maak foto’s van uw inboedel en kostbare bezittingen. Het liefst een foto waar u zelf ook op staat. Print de foto’s uit of brand deze op een cd. Bewaar de foto’s altijd buiten uw eigen woning. Stuur ze bijvoorbeeld op naar ons kantoor. Zo voorkomt u dat u niet kunt aantonen dat gestolen goederen bij bijvoorbeeld inbraak in uw eigendom waren.
      6. Een politiekeurmerk voor uw woning zorgt ervoor dat u weet dat uw woning goed beveiligd is en geeft vaak recht op premiekorting voor uw woonhuisverzekeringen.
      7. Zorg voor een goede verlichting bij uw voordeur, eventueel met een sensor die op tijd of beweging werkt zodat de indruk wordt gewekt dat uw thuis bent. Daarnaast werken inbrekers niet graag in het volle licht.
      8. Zorg voor een rookmelder op elke verdieping van de woning, een goede brandblusser op een voor u goed bereikbare plaats en een branddeken in bijvoorbeeld de keuken. Hoe eerder u brand ontdekt, hoe sneller u grote schade kunt voorkomen.
      9. Lees altijd de poliswaarden door. Natuurlijk is het vaak moeilijk te onthouden maar ook u heeft een stukje verantwoordelijkheid.
      10. Zorg ervoor dat, wanneer u op vakantie gaat, er iemand is die één keer per dag uw post weg haalt. Er is dan en sociale controle; schade wordt eerder ontdekt, en doordat de post steeds weg geruimd wordt is er minder nadruk op het feit dat u afwezig bent.
      11. Laat gegevens van uw verzekeraar en ons kantoor achter bij uw familie of buren wanneer u op vakantie bent zodat zij het een en ander kunnen regelen wanneer u op vakantie bent, bijvoorbeeld bij ruitschade.
      12. Check bij vakantie uw reis- en annuleringsverzekering. Ook hier geldt bij schade, verlies, diefstal of vandalisme, aangifte doen (ook in het buitenland). Dit kan vaak ook bij uw reisorganisatie ter plaatse.
      13. Bij vragen, twijfel of opmerkingen, altijd bellen met uw tussenpersoon, Van Alten + Associates B.V., 06-29866635.